خانه / تحلیل اقتصادی / شرکت های هلدینگ در اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند؟

شرکت های هلدینگ در اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند؟

ایران بها – يكي از انواع شركت‌هايي كه در كشور ما وجود دارد شركت هلدينگ (يا شركت مادر) است. هلدينگ شركتي است كه داراي سهام و حق راي در يك يا چند شركت بوده و مي‌تواند بر آنها نفوذ و كنترل داشته باشد. به عبارت ديگر شركت‌هاي هلدينگ سهامدار عمده شركت‌هاي تابعه خود هستند، بر آنها اعمال مديريت استراتژيك كرده و تمامي فعاليت‌هاي عملياتي و ارتباطات محيطي را به شركت‌هاي تابعه خود واگذار مي‌كنند. مجموعه شركت‌هاي تابعه يك هلدينگ مي‌تواند يك گروه را ايجاد كند به‌طوري‌كه فعاليت هر شركت كل گروه را تقويت كند. هر شركت بخشي از منابع گروه را به كار گرفته و در مقابل با يكديگر هم افزايي و در نهايت ارزش افزوده ايجاد مي‌كنند.

شركت های هلدينگ در اقتصاد مقاومتی چه نقشی دارند؟

همان‌گونه كه استراتژي كسب و كار بايد راهنماي تصميمات در سطح كسب و كار باشد، استراتژي هلدينگ نيز بايد راهنماي تصميمات در سطح شركت هلدينگ باشد. شركت‌هاي هلدينگ معمولا در تصميم‌گيري‌ها و تدوين برنامه‌هاي شركت‌هاي تابعه دخالت دارند. به عبارت ديگر شركت‌هاي هلدينگ پس از طراحي برنامه كلان، برنامه‌ها و استراتژي‌هاي شركت‌هاي تابعه را نيز تعيين مي‌كنند.
هم‌افزايي در هلدينگ‌ها
هم‌افزايي يا سينرژي در لغت به معناي كار مشترك و تعاون در اقدام است. هم افزايي، همكاري مجزاي چند عامل است به‌طوري كه اثر كلي آنها از جمع آثار آنها كه به‌طور مستقل به دست مي‌آيد، بيشتر باشد. به‌عبارت ديگر جمع كل از جمع اجزاي آن بيشتر مي‌شود. برخي از پژوهش‌ها نشان داده است منبع انرژي عظيمي كه در گروه به‌وجود مي‌آيد، روح ناشي از تعاملات و واكنش‌هاي روبه تصاعدي است كه بر اثر وحدت نظر و اشتراك در يك هدف به طور پيوسته افزايش مي‌يابد و نتايجي حاصل مي‌شود كه افراد به تنهايي هرگز قادر به‌دست آوردن آن نيستند. در نگرش سيستمي نيز ارتباط بين اجزا، نحوه تركيب و چگونگي سازمان يافتگي اجزا خاصيت‌هايي را به نمايش مي‌گذارد كه در تك تك اجزاي سيستم به تنهايي يا در جمع جبري آن موجود نيست و اين خاصيت‌ها ناشي از كار دسته جمعي و هماهنگ بين اجزا است.  به این منظور شركت‌هاي تابعه از طريق هم افزايي، توانمندي‌هاي خود را به اشتراك گذاشته و ضعف‌هاي يكديگر را پوشش مي‌دهند و هلدينگ‌ها مي‌توانند از طريق ادغام مراكز تحقيق و توسعه، مديريت نام تجاري، حذف دارايي‌هاي مضاعف، برنامه ريزي راهبردي، تامين منابع مالي و… از منافع ناشي از هم افزايي بهره‌مند شوند.
لزوم هماهنگي استراتژي هلدينگ‌ها با رويكردهاي اقتصاد مقاومتي
رويكردهاي مدنظر مقام معظم رهبري در ابلاغ سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي عبارت است از: ۱- جهادي ۲- انعطاف‌پذير ۳- فرصت‌ساز ۴- مولد ۵- درون‌زا ۶- پيشرو ۷- برون‌گرا
صرف‌نظر از اينكه هر يك از رويكردهاي فوق را بايد به‌صورت دقيق تعريف و تعيين كرد ولي نكته با اهميت اين است كه در تدوين استراتژي و برنامه هلدينگ‌ها مي‌توان از اين رويكرد‌ها بهره جست. براي مثال رويكرد دانش محوري در سال‌هاي اخير به‌عنوان يك الگوي توسعه، شناخته شده است و اغلب كشورها در تلاشند اين الگو را شناسايي و پياده‌سازي كنند. آنچه در مديريت كلان يك كشور، سازمان يا هلدينگ درخصوص مقوله دانش محوري مهم جلوه مي‌كند، توانايي به‌كارگيري و بهره‌وري از دانش به‌عنوان اصلي‌ترين سرمايه ملي و سازماني است. با دستيابي به اين نگرش، مقوله جديدي به نام مديريت دانش طرح مي‌شود كه با توجه به رسالت اصلي هلدينگ كه مبتني بر توسعه كسب‌و‌كار و توسعه اقتصادي است مديران هلدينگ وظيفه دارند ميان دو مقوله مديريت دانش در سازمان هلدينگ و اقتصاد رابطه مناسبي پيدا كنند. به‌عبارت ديگر مديران بايد بتوانند با دارايي‌هاي موجود خود بهترين راه‌حل‌هاي ممكن را  منجر به موفقيت‌هاي اقتصادي مي‌شود پيدا كرده و در بازار رقابتي از حداقل فرصت‌ها، حداكثر موفقيت‌ها را بسازند. بنابراين مديران مي‌توانند با جهت‌گيري استراتژيك صحيح، سازمان را به‌طرف آينده‌اي روشن هدايت كنند. مديران بايد چشم‌انداز سازمان خود را بازنگري و بيان كنند و از طريق نفوذ چشم‌انداز به سراسر سازمان هلدينگ، آن را كاربردي كنند.
از سوي ديگر اثر بخش بودن استراتژي‌ها به تشخيص مناسب فرصت‌ها و چگونگي بهره‌برداري از آنها برمي‌گردد. به‌عبارت ديگر استراتژي يك موضوع در كنار ده‌ها موضوع ديگر نيست بلكه استراتژي يك هلدينگ موضوعي محوري است كه جهت‌گيري تمامي برنامه‌هاي ديگر را تعيين مي‌كند.
نقش مديران هلدينگ‌ها در اقتصاد مقاومتي 
مديران با نگاه استراتژيك مي‌توانند با شيوه‌اي خلاق و نوآورانه، آينده سازمان خود را ترسيم و آن را خلق كنند. اين شيوه مديريت، هر سازماني از جمله هلدينگ را داراي توانايي ابتكار عمل خواهد كرد به‌گونه‌اي كه هلدينگ تنها در برابر كنش‌ها واكنش نشان ندهد بلكه آينده خود را تحت كنترل درآورد و سرنوشت خود را خود رقم بزند. بدين ترتيب در صورتي كه مديران هلدينگ‌ها به رويكردهاي هفت گانه مد نظر مقام معظم رهبري شامل: ۱- جهادي بودن ۲- انعطاف پذيري ۳- فرصت ساز بودن ۴-مولد بودن ۵-درون زايي ۶- پيشرو بودن ۷- برون‌گرايي  نگاهي استراتژيك داشته باشند، خواهند توانست هلدينگ‌هاي در اختيار و تحت مسووليت خود را با اقتصاد مقاومتي و اهداف سند چشم‌انداز بيست ساله كشور همراستا و همسو كنند. در پايان به فرموده مقام معظم رهبري «لازم است قواي كشور بي‌درنگ و با زمان‌بندي مشخص، اقدام به اجراي سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي كنند و با تهيه قوانين و مقررات لازم و تدوين نقشه راه براي عرصه‌هاي مختلف، زمينه و فرصت مناسب براي نقش‌آفريني مردم و همه فعالان اقتصادي را در اين جهاد مقدس فرآهم آورند» و مديران هلدينگ‌ها نيز همان‌گونه كه بيان شد در كنار مردم شريف، مسوولان و ديگر مديران جهادي در اين جهاد مقدس مشاركت جدي داشته باشند.
مجيد معروفخاني – مديرعامل شركت مشاور سرمايه‌گذاري 
ديدگاهان نوين و كارشناس رسمي دادگستري

همچنین ببینید

️آشنایی با U-Turn و سرنوشت آن در پسابرجام

♦️چرخه معیوب مبادلات دلاری ♦️آشنایی با U-Turn و سرنوشت آن در پسابرجام 🔴یو-ترن (U-Turn) دلاری …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پاسخ معادله زیر را واردکنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.