خانه / خودرو / کاهش فاصله قیمتی خودرو در بازار و کارخانه

کاهش فاصله قیمتی خودرو در بازار و کارخانه

با آغاز عرضه خودرو از سوي دو خودروساز بزرگ كشور، بازار در حالي در مسير اعتدال گام برمی‌دارد كه از ابتداي فروردين كمبود عرضه بازار را حبابي كرده بود. بر همين اساس با رفع مشكلات شماره‌گذاري خودروهاي داخلي، خودروسازان از ابتداي ارديبهشت نزديك به صدهزار دستگاه خودرو به بازار عرضه كرده‌اند. اين ميزان عرضه باعث از بين رفتن حباب بازار خودرو و كاهش نسبي قيمت‌ها شده است.

کاهش فاصله قيمتی خودرو در بازار و كارخانه
حباب بازار خودرو ترکید

آخرین قیمت خودروX آخرین قیمت خودروهای داخلیX آخرین قیمت خودروهای خارجیX آخرین قیمت خودروهای وارداتیX آخرین قیمت خودرو وارداتیX آخرین قیمت خودرو خارجیX قیمت خودروهای وارداتیX دنیای اقتصادX دنیای اقتصاد - آخرین اخبار اقتصادیX روزنامه دنیای اقتصادX منبع : روزنامه دنیای اقتصادX سایت دنیای اقتصادX رزنامه دنیای اقتصادبازار خودرو تحت‌تاثير عرضه خودرو از سوي دو خودروساز بزرگ كشور از حالت حبابي خارج شده و فاصله قيمت‌ها در بازار و كارخانه در حال كم شدن است.

ايران‌خودرو و سايپا طي یک ماه گذشته نزديك به صد هزار دستگاه خودرو راهي بازار كرده‌اند، خودروهايي كه توليد شده درسال قبل و امسال هستند. بر همين اساس قيمت‌هايي كه تا پيش از اين به‌دليل كمبود خودرو در بازار به‌صورت حبابي در حال رشد بودند، شكسته شدند. كاهش قيمت خودروهاي داخلي در بازار باعث شده است تا فعالان بازار اين روزها را بهترين زمان خريد خودرو ارزيابي كنند.
يك فعال بازار در همين رابطه به «دنياي اقتصاد» مي‌گويد: روي هم رفته حباب بازار ترکیده، اما نبايد انتظار كاهش قيمت بيشتري را داشت. او در ادامه با اشاره به اين موضوع كه شايعه افزايش قيمت ۱۰ تا ۱۵ درصدي هنوز در بازار وجود دارد و باعث شده است مشتريان انتظار افزايش قيمت داشته باشند، مي‌گويد: شرایط فعلی بهترين زمان براي خريد خودرو است؛ زيرا انواع خودرو با قيمت‌هايي مناسب در بازار قابل معامله است.
بعد از انفجار حباب قيمت‌ها در بازار خودرو، محصولي مانند پژو پارس يورو۴ با يك ايربگ كه قيمت آن طي هفته‌هاي گذشته به‌صورت كاذب به ۳۹ ميليون تومان رسيده بود، با كاهشي چشمگير به ۳۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيده است.
هرچند حباب قيمت‌ها در بازار تا حدود زيادي ترکیده، اما مي‌توان مشاهده كرد كه فاصله قيمت بازار و كارخانه در رابطه با برخي محصولات همچنان عميق است. براي مثال پژو پارس با وجود كاهش قيمتي كه از هفته گذشته داشته است، همچنان در بازار ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان گران‌تر از كارخانه فروخته مي‌شود.
با توجه به اينكه تعداد زيادي از خودروهايي كه در ارديبهشت امسال به بازار عرضه شدند محصولاتي بودند كه به دليل دارا نبودن استاندارد يورو۴ و دو ايربگ در پاركينگ‌ها مانده بودند، خودروسازان اين اطمينان را به مشتريان مي‌دهند كه عرضه آنها به بازار باز هم با حجم زيادي نسبت به سال قبل ادامه پيدا خواهد كرد؛ زيرا برنامه آنها براي توليد امسال يك ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است.
اما به گفته فعالان بازار قيمت برخي خودروها در بازار بسيار به قيمت كارخانه نزديك است. سمند سورن يكي از اين محصولات است كه در كارخانه قيمتي برابر با ۳۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان دارد و در بازار نيز با قيمت ۳۶ ميليون تومان به فروش مي‌رسد.

زماني مناسب براي خريد
نگاهي به بازار خودروهاي داخلي نشان مي‌دهد كه پژو ۲۰۶ تيپ ۵ طي هفته جاري با يك ميليون تومان كاهش قيمت همراه بوده است و به ۳۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيده است.
مدل صندوقدار اين محصول يعني ‌V8 نيز از ۴۰ ميليون تومان كوتاه آمده و در بازار اين هفته ۳۸ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شده است.
تندر ايران‌خودرو نيز متاثر از كاهش قيمت‌ها بوده و با ۵۰۰ هزار تومان افت ۳۸ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قيمت‌گذاري شده است. تندر پارس خودرو هم با همين ميزان كاهش قيمت ۴۰ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. مي‌توان گفت كاهش قيمت تندرها با شيب آرام‌تري اتفاق افتاده است؛ به اين دليل كه توليد اين خودرو هنوز با مشكلاتي همراه است. مدل دنده اتومات اين خودرو نيز روي قيمت ۴۸ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان است.
اما پژو ۴۰۵ بنزيني نيز با كاهشي نيم ميليون توماني به قيمت ۳۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيد و مدل دوگانه‌سوز آن هم روي ۲۹ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان باقي ماند.
سمند ال.ايكس نيز خودرويي است كه در مدل يورو ۲ خود قيمتي برابر با ۳۰ ميليون تومان و در مدل يورو۴ نيز ۳۱ ميليون تومان قيمت دارد كه از افت ۸۰۰ هزار توماني اين خودرو حكايت دارد.
رانا نيز از هفته گذشته روي ۳۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان مانده است. اما نگاهي به قيمت محصولات سايپا نشان مي‌دهد كه قيمت اين محصولات در بازار نسبت به هفته قبل ثابت بوده است. حسن فروزانمهر، مدير فروش سايپا در رابطه با چرايي ثبات قيمت محصولات اين شركت با وجود افزايش عرضه و اين ادعا كه قيمت‌ها در بازار تا ۱۵ درصد كاهش داشته‌اند، مي‌گويد: در حال حاضر محصولات سايپا به‌صورت يورو۴ عرضه مي‌شوند بر همين اساس قيمت‌هاي فعلي محصولات سايپا در بازار در مقايسه با قيمت‌هاي يورو۴ محصولات بسيار كاهش يافته است.
اين گفته فروزانمهر در حالي است كه براي مثال پرايد ۱۳۲ يورو۴ كه در كارخانه قيمتي برابر با ۱۸ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان دارد، در بازار ۲ و نيم ميليون تومان گران‌تر قابل فروش است.
اما همان‌طور كه اشاره شد قيمت محصولات سايپا در مدل‌هاي يورو۲ در بازار ثابت بوده است. پرايد ۱۱۱ طي هفته جاري روي قيمت ۲۱ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان باقي ماند. مدل‌هاي ۱۳۱ و ۱۳۲ نيز به ترتيب ۱۹ ميليون و ۵۰۰ و ۱۸ميليون و ۹۰۰ هزار تومان خريد و فروش مي‌شوند. تيبا نيز طي اين هفته در مدل يورو۴ خود ۲۳ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان قيمت داشته كه قيمت كارخانه‌اي آن ۲۲ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان است.
خودرويي مانند مگان فول آپشن هم كه توليد آن مدت‌هاست متوقف شده است، در بازار قيمتي برابر با ۹۴ ميليون تومان دارد. نيسان تيانا نيز ديگر خودرويي است كه خط توليد آن متوقف است و به همين دليل قيمت آن نيز با افزايش ديگري همراه شده و به ۱۵۰ميليون تومان رسيده است.
خودروسازان در حالي تلاش دارند با افزايش عرضه به بازار فاصله قيمتي بين كارخانه و بازار را از بين ببرند كه به نظر مي‌رسد تاكنون فقط موفق به شكستن حباب بازار شده‌اند.
حال بايد ديد با افزايش توليد خودروسازان، فاصله قيمت خودرو در بازار و كارخانه به معناي واقعي كم خواهد شد؟

همچنین ببینید

پیش‌فروش خودروهای بی‌نام در ایران‌خودرو

پیش‌فروش خودروهای بی‌نام در ایران‌خودرو/ پرداخت از ۵ تا ۵۰ میلیون با سود مشارکت ۲۷ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پاسخ معادله زیر را واردکنید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.